Bakaochlaga
Sedan jag publicerade receptet på belgiska våfflor har jag fått många frågor om vart jag hittade mitt belgiska våffeljärn. Jag köpte det på Lidl för ca 160 kr (på bilden till höger). För det priset förväntade jag mig inget storverk, men det visade sig faktiskt att våffeljärnet fungerade finfint och väl över förväntan. Våfflorna blev jämnt bakade och klara på ca 3 min. Mina tips till er som letar efter belgiska våffeljärn (alla priser är från 2012):

- Lidl brukar alltid sälja belgiska våffeljärn av märket Silvercrest kring våffeldagen och de brukar alltid ha strykande åtgång. Priset i år låg på ca 160 kr, och för det priset får man ett förvånansvärt bra järn, som enligt mig duger gott och väl för sporadiskt hemmabruk.

- Kjell & Company säljer ett belgiskt våffeljärn av märket Rubicson för 199 kr. Jag har inte testat det själv, men enligt de recensioner jag har läst ska våffeljärnet fungera bra.

- Wilfa säljer ett belgiskt våffeljärn på bl.a. tretti.se för ca 470 kr. Enligt recensioner ska järnet dock inte vara riktigt prisvärt, eftersom det lätt går sönder och bakar våfflorna lite ojämnt.

- OBH Nordica har ett belgiskt våffeljärn som säljs för ca 400-500 kr på bl.a. Mediamarkt, Siba och netonnet. Jag har hört lite olika åsikter om järnet - några tycker att det bakar våfflorna ojämnt, medan några tycker att det är ett bra järn.

- Kitchenstore.se har ett begliskt våffeljärn från NOVA till försäljning för 895 kr. Jag har hört från en användare att järnet fungerar väldigt bra.

- KitchenAid har ett riktigt värstingjärn, som bl.a. säljs på pixmania.com för ca 2400 kr och uppåt och på tretti.se för ca 3900 kr. Järnet kan grädda två stora belgiska våfflor på samma gång. Enligt både användare och recensioner ska våffeljärnet fungera alldeles utmärkt, precis som man förväntar sig av det höga priset. Våfflorna blir jämnt bakade, stora och frasiga. En nackdel är dock att våffeljärnet är väldigt stort och tar mycket plats i köket. Att köpa ett så dyrt belgiskt våffeljärn rekommenderas därför bara till de som bakar belgiska våfflor väldigt ofta och som har väldigt höga krav på sina våfflor.

Sammanfattningsvis tror jag att de billiga våffeljärnen från t.ex. Lidl duger gott till dem, som bara bakar belgiska våfflor någon gång ibland och som inte har högsta krav på kvalitet. Har man väldigt höga krav på våfflorna, gott om plats i köket och tillräckligt med pengar, ska man däremot satsa på järnet från KitchenAid.

Ni läsare får jättegärna dela med er av era erfarenheter, tips och råd kring belgiska våffeljärn!

1 Response
  1. Unknown Says:

    Köpte precis ett Chefs Choice 850 classic från amazon.com. Betalade 859:- inkl frakt och tull. Järnet är en återkommande testvinnare och ger fyrkantiga tjocka jämnt gräddade våfflor. Åviken har ett järn också om man vill köpa "svenskt" - med nr 906.5 (glöm inte .5), men hittade inga tester på det.

    Väntar med spänning nu. :-)


Skicka en kommentar

Blogg listad på Bloggtoppen.se http://ping.bloggportalen.aftonbladet.se/BlogPortalPing/ping/87178/4728812 RSS/Ping Mat och Dryck Mat & dryck bloggar Follow Goda bakverk